Då var HÖSTEN här igen

Så vart det  höst igen :/  vist är  det  mysigt med höst  och alla färger  kommer  lyser  på träden  :) ,vist gillar jag hösten att man  kan sätta  sig i soffan  och mysa ner sig  när det  regnar och blåser utan för  dörren fösterna  . Om man bor i hus kan man ju nästan alltid  tända  en brasa i kaminen höra , hur det  spraka har sig  och man kan täna ljus  allt  från värme ljus till  höga ljus på bordet  ;) . Bara gå runt och mysa i ett  par ragg sockor  eller  tofflor  och mjukis byxor  och mjuk sköntröja  hemma  ;) , idag blir det  plocka  fixa  lite här hemma  slänga i hopp en  morots kaka  tror  jag  på mitt  vis  :P  . sen hitta på något till  middag   vi är då ca 5  personer   det jag har hemma  är  en abugin en shvors  purjolök smör  ägg  potatis  , tror  jag får  bege mig till ica  köpa  lite  kött  eller  fisk  :) . Så det kan bli någon middag  här  hemma !!!  
 
InkoktLax  med dill majonäs  :) 
Kall inkokt lax med dillmajonäs
Kall inkokt lax - en svensk klassiker som alltid är uppskattad. Här i lite mindre portionsbitar för att passa som plockmat eller på ett buffébord.
 
 ca  45min
 

   port.

 

Ingredienser

500 gram  
0,5 dl  
0,5 dl  
3 dl  
1 msk  
1 st  
1 st  
10 st  
1 st  
5 st  
köp ingredienserna på MatHem 
I samarbete med MatHem
 

Tillagning

En klassiker som platsar på varje buffébord, så varför inte bjuda på inkokt lax till midsommar. Tillsammans med pressgurka och dillmajonnäs kan det bli helgens höjdare. Laxen går att förbereda en till två dagar i förväg. Den blir bara godare av att stå och dra i lagen. 

Gör så här:
1. Putsa laxfilén, d v s skär bort alla hinnor, plocka ut ryggbenen med en pincett eller tång och skär loss skinnet. Skär små portionsbitar av jämn storlek cirka tre gånger tre centimeter.
2. Blanda alla övriga ingredienser i en stor kastrull. Koka upp alltsammans och låt lagen sjuda ett par minuter. 
Lägg i laxbitarna och låt dem koka cirka en till två minuter. Det är viktigt att lagen täcker fisken ordentligt. 3. Tag kastrullen från värmen och låt laxen svalna i lagen. Servera laxen kall med dillmajonäs och pressgurka. 

Dillmajonäs gör du enkelt själv genom att blanda i rikligt med hackad dill i 1 dl majonäs och smaksätta med några droppar citron. Detta  blir  dagens middag  för oss här hemma  nu väntar jag bara  på  kakan  ska bli klar  
sen göra lite  lunch här sen åka  handla lite lax  till middag  . Hoppas ni alla  får  en  bra  Måndag  
 
tjingeling  från mig  ;) 

Kommentera här: